Regelmatig laten we één van onze leden in deze rubriek uitgebreid aan het woord. Hij of zij stelt zich voor, vertelt over zijn of haar bedrijf, over het ondernemerschap en over persoonlijke zaken. Daar wordt bij de volgende bijeenkomst vaak nog even over doorgepraat en daaruit ontstaan soms weer leuke samenwerkingen. 

JBS-lid in the picture: Sirella Dieteren

Januari 2019

 

‘Ga daar maar staan. Klik, klik, klaar’, is NIET Sirella’s manier van werken. Sirella neemt de tijd om je te leren kennen en houdt jouw doel voor ogen. Denk aan portretfotografie voor betere (online) zichtbaarheid, aan evenementfotografie voor een sprankelend beeldverslag, aan pakkende foto’s bij nieuwsbrieven en blogs, of aan een magische fotoshoot waarbij portretten echte kunstwerken worden. Maar klop ook gerust bij Sirella aan voor de vormgeving van logo’s, huisstijlen, flyers en brochures. Of voor een workshop om beter te leren fotograferen met je smartphone.

Fotografie was niet je eerste liefde, toch?

“Nee, klopt, ik heb een achtergrond als grafisch vormgever. Dat is een rugzak vol kennis en ervaring waaruit ik kan putten als ik fotografeer. Voordat ik ondernemer werd, werkte ik gewoon in loondienst. Daar heb ik veel van geleerd, veel mensenkennis opgedaan. Voor het ministerie van Defensie heb ik ooit een heel bladconcept gemaakt, dus ik weet hoe beeld en tekst met elkaar samenwerken. Ik doe méér dan ‘praatje plaatje’, ik doe beeldcommunicatie.”

Wanneer en hoe begon je voor je zelf?

“Tjee, het is alweer zeven jaar geleden dat ik met La Sirel begon. In eerste instantie wilde ik meer de kunstrichting op. De combinatie tussen fotografie en kunst in gebruiksvoorwerpen zoals tassen, kussens, gordijnen en kleding. En grote kunstzinnige panelen voor binnen en buiten. Het samenvoegen van twee artistieken tot één geheel, als pure zelfexpressie, maar ook customized. Wie mij kent, heeft vast weleens dit soort werken van mij gezien… Deze categorie van fotografie doe ik nog steeds heel graag, maar alleen nog customized en voor mezelf.”

Hoe ging het verder?

“De ommekeer kwam op het moment dat mijn studio volliep met zoveel ideeën en creaties dat het tijd werd om mijn bedrijf anders te organiseren. Om van persooonlijk customized naar meer productiewerk over te stappen. En tja daar begon het… Omdat ik een te grote investering moest doen, een fabrikant in de arm moest nemen, al mijn ideeën bloot moest leggen en het creatieve proces moest overlaten aan een ander; heb ik het roer van mijn bedrijf volledig omgegooid. Dat was ongeveer vier jaar geleden. Ik heb namelijk altijd gezegd mijn bedrijf met mijn eigen ‘klauwen’ op te willen bouwen. Ik ben ook van mening dat op het moment dat iets niet werkt of dat je ziet dat je het liever anders wilt, je een echte ondernemer bent als je het lef hebt het roer volledig om te gooien.”

“Natuurlijk was het niet makkelijk om mezelf en mijn bedrijf opnieuw uit te vinden. Ik wilde er ZIJN, midden in het creatieve proces, daar ligt mijn hart… Ik besefte ook steeds meer dat ik er juist ook voor de ander wil zijn. Wat kan ik toevoegen om de wereld mooier en sterker te maken? Hoe kan ik mijn kwaliteiten inzetten? Hoe kan ik jou laten zien hoe waardevol jij bent voor deze wereld? Terug naar de kern, terug naar MEZELF, terug naar wat we ZIJN: I’m a creator and we are all creators.”

“Door terug te gaan naar de kern, kwam ik erachter dat ik de perfecte combinatie in handen had. Een camera, een open mind, onvoorwaardelijkheid, creativiteit, het vermogen de diepte in te springen, de kracht en de kennis om iemand te zien zoals hij of zij is en jou overtuigen dat we als mens mogen ZIJN ongeacht ons uiterlijke voorkomen, de kracht om creatief te denken, te sparren, te brainstormen en een concept te ontwikkelen wat werkelijk past. Het gegeven dat we als mens iets te brengen hebben in deze wereld waar ik als persoon in mijn beroep met alle tools die ik in handen heb een bijdrage aan kan leveren om de ander mooi in de spotlicht te zetten. Dit is waarom ik doe wat ik doe.”

Wat is typisch jouw manier van werken?

“Foto’s maak ik echt samen met jou. Ik neem de tijd voor je, wil je leren kennen, ga de diepte in en probeer in een gesprek precies boven tafel te krijgen wat jij wil uitstralen. Ik wil weten wat bij jou en je bedrijf past en waarbij jij je op je gemak voelt. Wat maakt jouw bedrijf uniek en hoe breng je dat het liefst in beeld? Ik stel je op je gemak en haal het beste in jou naar boven. Als het beeld klopt, trek je de klanten aan die bij je passen.”

Hoe kwam je bij JBS en waarom besloot je te blijven?

Eén van mijn klanten, Ralf Grispen van Electra Inspectie, waar ik het logo voor heb ontworpen en de fotografie voor het smoelenboek voor heb gedaan, was destijds lid van JBS. Hij had me al vaker uitgenodigd, maar het kwam er steeds niet van. Uiteindelijk werd ik ook nog eens gevraagd door twee lieftallige ondernemende vrouwen die ik ken uit een ander netwerk: Lieke en mijn concullega Céline… En tja, toen moest ik er echt aan geloven! Ik ben heel blij dat ik toen ook echt geen nee meer kon zeggen, want het is echt een heel relaxte en vooral open, no nonsense netwerkclub. Ik voel me vanaf het eerste moment helemaal thuis bij JBS.

Wat doe je het liefste in je vrije tijd?

Te veel om echt op te noemen, maar de belangrijkste bezigheden, inspiratiebronnen en genietmomenten zijn:

  • Mooie dingen maken
  • De natuur
  • Zelfontwikkeling
  • Muziek
  • Koken & opeten
  • Een heerlijk glas wijn of toch whisky
  • Gezelligheid & de liefde
  • Shoppen
  • Kleding kopen en zelf maken
  • Onze tuin
  • In mijn trainingspak tuinieren
  • Ons huis
  • Onze katten, bijen & kippen
  • Ontdekken & creëren…

Wat is jouw advies voor andere ondernemers?

Leef de liefde & het leven! Jezelf zijn is leidraad, je hart volgen is een must… Ook als je met al je lef het roer eens volledig om moet gooien.

JBS © 2019 | disclaimer | privacy | colofon