JBS-lid in the picture: Céline Poel-van den Boom

Oktober 2018

 

Ondernemer worden was voor Céline vooral handig. Inmiddels zou ze niet anders meer willen, want haar bedrijf Cétroen loopt als een trein en brengt heel veel afwisseling. Céline is grafisch ontwerper en webdesigner voor zzp'ers, mkb'ers en particulieren. Ze zorgt er met een fris en uniek ontwerp voor dat jouw drukwerk (visitekaartje, folder, uitnodiging) en jouw online aanwezigheid (website, blog, social media) bij jou en bij je doelgroep passen. Ze houdt van Nijntje, chocolade, de kleur groen en weten waar ze aan toe is. Ze houdt niet van het woord ‘druk’.

Wanneer werd je ondernemer?

Op 2 januari 2014 schreef ik me in bij de KvK. Ik werkte parttime in loondienst en wilde parttime voor mijzelf gaan werken. Eigenlijk schreef ik mij vooral in, omdat ik een aantal grotere klanten had voor wie het handig was als ik een btw-nummer had, zodat ze mijn werk bij hun boekhouder konden neerleggen als 'marketingkosten'. Ondernemer worden was dus vooral 'handig'.

Wanneer en via wie kwam je bij JBS?

Ik werd al meer dan een jaar steeds getipt door Lieke, waarmee ik in een andere, kleine netwerkvereniging zat. Maar ja, ik had me net ingeschreven bij de KvK en nam mijzelf nog niet zo serieus. Ik zat toch nog in loondienst? Toen ik twee jaar verder was, nam ik afscheid van mijn vaste baan om volledig voor Cétroen te gaan. Een hele stap vond ik zelf, want daar hoorde ook bij dat ik mijn gezicht moest laten zien. Helaas bezocht ik JBS net op een avond die achteraf niet zo geschikt bleek voor nieuwe leden. Toch kwam ik de keer erop weer terug en in januari 2016 werd ik definitief lid.

Waarom werd je lid van JBS?

De sfeer was goed, ik voelde me thuis en het lidmaatschap was betaalbaar.

Waarom zouden alle ondernemers een herkenbare huisstijl en een mooi logo moeten hebben?

Een mooi logo is relatief, want iedereen heeft een andere smaak. Ik vind het vooral belangrijk dat je logo uitstraalt wie je bent. Jij runt je bedrijf. Er moet een bepaalde connectie zijn tussen jou en je klant. Vooral bij het maken van een logo is die connectie zeer belangrijk, ik ga immers iets voor je ontwerpen waar je de komende jaren nog plezier van wilt hebben. Als de klant jou terugziet in je logo, dan ben je goed bezig.

Ik spreek regelmatig ondernemers die de waarde van een logo niet begrijpen. Het is toch leuk als je zelf een logo kan 'knutselen'? Zeker is dat leuk, maar de vraag is: past het logo dan ook bij je? Tijdens een sessie met mij kijken we samen naar wat voor bedrijf je runt, naar de kleuren die daarbij passen, de vorm waarin we je logo gieten (wil je alleen een woordmerk, of wil je er ook een duidelijk beeldmerk bij) en de typografie (wil je met je lettertypes zakelijkheid uitstralen, of iets eigens en creatiefs). Dit alles zorgt voor dé herkenbaarheid van je bedrijf en de grote lijn die je door kunt trekken in de rest van je huisstijl. Denk aan je website, je visitekaartjes en je socialmedia-templates.

Waar komt je liefde voor organiseren en netwerken vandaan?

Leuke vraag, maar dat ik zoveel bezig ben met organiseren, is ook een valkuil! Veel mensen kennen mij van de activiteiten die ik organiseer of de Facebook-pagina’s die ik beheer, terwijl mijn core business grafisch ontwerp is. Ik denk dat plannen in mijn bloed zit. Ik hou van structuur, in mijn agenda staan alle afspraken voor de komende twee à drie weken. Ik kan er gewoon niet tegen als er iets niet goed gaat. Als ik iets mis waar ik bij had willen zijn, of als ik ergens tegenaan loop dat voorkomen had kunnen worden, ben ik flink chagrijnig. Organiseren vond ik altijd al leuk.

Netwerken daarentegen vond ik zó eng. Toen ik ermee begon, besloot ik om altijd met iemand 'mee te liften'. Het ging dan vooral om het naar binnen stappen in een onbekende groep. Als ik er eenmaal was en iemand een hand had gegeven, dan was het wel oké. Uiteindelijk besloot ik dat ik netwerken gewoon vaker moest doen. Oefenen, oefenen, oefenen. Zorgen dat mijn pitch duidelijk was en gaan met die banaan. In januari 2017 verplichtte ik mezelf om alle zakelijke nieuwjaarsborrels te bezoeken. Dat waren er nogal wat; ik geloof dat ik er uiteindelijk 11(!) bezocht.

Daarna was het genoeg. Ik had overal van kunnen 'proeven' en besloot dat mijn tijd kostbaar was. Nu kijk ik eerst wie er aanwezig is en wat de bijeenkomst me kan brengen. Een avond waarop ik alleen bekenden spreek, is eigenlijk een waste of time. Leuk om mensen terug te zien, maar met bekenden kan ik ook tussendoor een kop koffie drinken. Ik vind het altijd leuk om nieuwe contacten achteraf te zoeken op LinkedIn of Facebook. Je blijft dan toch nog eens extra bij ze 'hangen'.

Wat doe je het liefst in je vrije tijd?

Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt, denk ik. Ik kijk graag naar alle (grafische) dingen om mij heen. Vooral naar logo’s en huisstijlen. Hoe kan ik ze beter maken, vraag ik me dan af, of wat leer ik van de keuzes die anderen maakten? Ik 'zit' ook heel graag op social media.

Ik haal veel energie uit mijn gezin en onze beide honden Eve (Engelse bulldog) en Izzy (mopshond). De dikke en de dunne noem ik ze altijd. Verder vind ik het heerlijk om een middag met vriendinnen op pad te gaan, maar je kunt me ook languit op de bank vinden met een bak popcorn.

Céline Poel-van den Boom