Reviews 2018

19 juni - Bedrijfsbezoek 'Hoeve Rosa'

Door Alger van Maaren

 

Het was voor de meeste mensen wel een eindje rijden, Hoeve Rosa in Sevenum.
Maar het was de moeite dan ook meer dan waard!

Na een korte introductie van de aspirant-leden Ron en Veronica volgde een rondetafel-discussie over het probleem van 'te veel klanten'. Want dat overkomt menig JBS'er gelukkig vaak! Iedereen was het erover eens dat dat een luxeprobleem is, maar wel een probleem kan zijn, zeker als dat te lang duurt. De oplossing? Eenvoudig, vaker nee zeggen. Maar dat blijkt in de praktijk dan vaak weer lastig.

Na de discussie nam Fons het woord. Hij vertelde over de ontwikkeling van Hoeve Rosa. Karen en Matti legden Fons het vuur aan de schenen met diverse vragen over bedrijfsvoering en dierenwelzijn. Fons slaagde met vlag en wimpel door de vragen open, eerlijk en transparant te beantwoorden.

Zijn belangrijkste les, zowel voor zichzelf als voor ons, is de volgende: als (agrarisch) ondernemer moet je eigenlijk drie soorten mens zijn: vakman, manager en ondernemer. Het is echter heel lastig om deze drie menstypen in één mens te verenigen. Want een vakman is bijvoorbeeld risico-avers, terwijl een ondernemer risico-minded is. Een vakman houdt vaak van dezelfde handeling doen, terwijl een ondernemer na één of twee keer het trucje wel gezien heeft en op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging. De truc is om bij jezelf te herkennen wat voor type jij bent en voor de kwaliteiten die je niet bezit, hulp in te schakelen.

Na deze wijze les gingen we koeien en robots kijken. De robots waren indrukwekkend, de koeien erg leuk. De borrel, verzorgd door Yvonne, de vrouw van Fons, was gezellig en eigenlijk weer te kort. Na de zomer borrelen we weer verder! 

 

14 mei - Maak je klanten ambassadeurs

Door Marjoleine Schlösser

 

Het vraagstuk waar iedere ondernemer toch wel mee worstelt: Hoe maak je iemand ambassadeur van je bedrijf?
Wist je dat niet alleen blije klanten je ambassadeur kunnen worden, maar dat je moeder net zo goed een ambassadeur kan zijn?

Onze voorzitter Alger begint de avond uiteraard iets later dan gepland. “Het is altijd heel gezellig om iedereen weer te zien en bij te kletsen, maar daardoor beginnen we altijd te laat.” Na een kort welkom, mogen de aspirant‑leden Mira den Breejen en Lily Faber zich voorstellen. Al snel zien een aantal andere leden raakvlakken met hun eigen bedrijf en voelen we weer de kracht van een netwerkvereniging als JBS.

We gaan van start.
Rick Vechel van Vechel Ventures, volgens ingewijden ook wel het ‘vleesgeworden enthousiasme’, begint rap van tong te vertellen over wat ambassadeurs zijn en hoe je iemand zover krijgt. Het blijkt helemaal niet zo ingewikkeld. Begin maar eens met de mensen die jou geholpen hebben je onderneming op poten te zetten. Door Rick het ‘dreamteam’ genoemd. Het draait allemaal om elkaar iets gunnen en elkaar een beetje helpen zichtbaar te zijn.

En wat dacht je van je familie en vrienden? Onderschat hun enthousiasme voor jouw bedrijf niet! Zo is Ricks moeder bij ieder optreden van hem aanwezig (soms met oordoppen in …) en als iemand een performer zoekt, prijst ze hem de hemel in. Jouw ‘inner circle’ is vast ook heel enthousiast over jou, dus leg ze duidelijk uit wat je doet en zij zullen je ook van harte gaan aanbevelen.

Bedenk iets origineels om bij klanten te blijven 'hangen'. Rick vertelt dat hij ooit een oorkonde heeft uitgedeeld voor snelst betalende klant. Die klant keek daar wel een beetje raar van op, maar die oorkonde hangt nog steeds aan zijn muur! Een duidelijk voorbeeld van hoe je 'top of mind' blijft bij je klanten. Laat ze vooral weten hoe blij je met ze bent! Rick legt ons uit dat ook de 1-2-3-ratio goed helpt om bij je klanten in het vizier te blijven.

Vervolgens beklimt Rick met ons de Klantenglijbaan en al snel gaan we daar zelf mee aan de slag. We leren hoe een vreemde een eenmalige klant wordt, vervolgens een terugkerende klant en daarna een ambassadeur. En hoe die ambassadeur naar beneden roetsjt en er dan weer voor zorgt dat die cyclus zich herhaalt.
Zo simpel kan het zijn!

 

17 april - Dé Videopitch door Paul Fekkes

Door Lieke Rijkx

Een spannende avond voor veel (potentiële) JBS'ers want wie durft er straks voor de camera? Maar eerst heet secretaris Marjoleine iedereen welkom, stellen de nieuwelingen zich voor en vertelt Roger over de deelname van Marieke en hemzelf namens JBS aan de Startersdagen in Venlo. "Zegt het genoeg dat we als één van de laatsten weggingen?"

Dan gaan we beginnen. Paul vertelt ons hoe je dat doet, Dé Videopitch opnemen. Hij laat eerst een hoop 'bloopers' zien, waar smakelijk om wordt gelachen. "Het begint er vaak mee dat mensen heel anders gaan praten. Heel formeel en met ingewikkelde zinsconstructies. Veel mensen schrijven eerst iets op en proberen dat van buiten te leren, maar schrijftaal is niet geschikt. Wat ook vaak mis gaat, is dat mensen naar mij kijken en tegen mij praten, maar je moet natuurlijk tegen de mensen thuis praten. De camera is de intermediair tussen jou en je publiek. Je moet goed weten wie je publiek is, zodat je het verhaal op je doelgroep kunt afstemmen."

Paul heeft nog veel meer tips. Zoals het gebruiken van emoties om te publiek te bereiken. "Met je stem, je expressie en je houding kom je in contact met de kijker. Maar je moet niet overdrijven en té grote gebaren maken of de clown uithangen, je moet wel echt blijven." Een andere goede tip is om geen video op te nemen als je niet lekker in je vel zit. "Want dan val je door de mand."

Harry bijt het spits af. Voor de hele groep leest hij zijn pitch voor. Die voldoet keurig aan het huiswerk dat we vooraf van Paul hadden opgekregen. Harry stelt zich voor, legt uit hoe hij werkt en aan het eind van zijn anderhalve minuut doet hij een aanbieding. Bovendien staat hij ook nog eens keurig rechtop en durft hij het publiek aan te kijken (wat straks voor de camera dan weer niet hoeft). Een natuurtalent. 

In totaal durven vier leden het aan om een pitch voor te lezen en ze mogen allemaal rekenen op applaus. Daarna geeft Paul ons allemaal de opdracht om de volgorde om te gooien. "Begin eens met een vraag, een anekdote of met het probleem waar jij de oplossing voor biedt." Maar we nemen eerst even pauze. Een pauze waarin de supergastvrouwen van Foodies go Fresh precies weten wat we nodig hebben.

Na de pauze worden de vernieuwde pitches daadwerkelijk met camera opgenomen. Terwijl de pitch van Harry al goed was, is die nu nóg krachtiger en overtuigender. Thijs heeft zijn pitch compleet omgegooid en met meer van de helft afgekort. Met twinkelende ogen vertelt hij passioneel over de besturing van modelbouw vrachtwagens en boten. 

Nadat maar liefst 7 mensen het aandurfden om voor de camera te pitchen, haalt Paul personal branding specialist Inge erbij. Samen bieden ze de ultieme videopitch workshop. Waar Paul zorgt dat de pitch inhoudelijk staat als een huis, de verteller er zelfverzekerd bij staat én in de camera kijkt, zorgt Inge ervoor dat je de juiste kleding aanhebt, dat je das recht zit, dat je hoofd niet glimt en je accessoires niet afleiden. Zes mensen mogen voor een scherpe prijs aan deze workshop meedoen. 

19 maart - ALV met Diner (alleen voor leden)

Afscheid van voorzitter Richard Swaghoven
Alger van Maaren nieuwe voorzitter
Marjoleine Schlösser nieuwe secretaris

Het is een populaire jaarlijkse traditie van JBS: eerst de Algemene Ledenvergadering houden en dan onbeperkt wokken. Voor sommige leden hét hoogtepunt van het netwerkjaar. Op 19 maart was het weer zover, het noodzakelijke werd met het aangename verenigd bij het Roda stadion in Kerkrade.

Door Lieke Rijkx

De opkomst bij de ALV in Brasserie de Gele Kaart was hoog, de leden waren benieuwd naar wat het bestuur te vertellen had. Voor het laatst sprak Richard iedereen toe als voorzitter. Hij deed het ‘op zijn Richards’, uit de losse pols, met passie en veel armgebaren. Richard dankte de aanwezigen uitvoerig voor vier mooie jaren bij JBS ("familiaal, laagdrempeling, ondernemend en gezellig") en sprak zijn vertrouwen uit in het bestuur in het algemeen en zijn opvolger in het bijzonder. "Er zit echt een leuke, enthousiaste club mensen." Ook Richards voorganger Albert kreeg het woord en sprak met liefde over zijn ‘oude club’. “Het is goed om te merken dat de sfeer bij JBS nog altijd warm, vertrouwd en positief is.”
Onze penningmeester Wendy deelt een grote passie met Richard: Italië en Italiaans eten. Als dank voor bewezen diensten kreeg Richard daarom een doos vol wijn, pasta, olijven en ader lekkers. 

Voordat Richards opvolger Alger (tot die tijd secretaris) het woord kreeg, vertelde Wendy eerst over de cijfers, Lieke over de pr en Céline over de activiteiten. Iedereen hield het kort, want hoe eerder aan tafel hoe beter. Unaniem en met applaus werd Marjoleine daarna verwelkomd als nieuwe secretaris en Alger als voorzitter. “Ik kan me voorstellen dat er bezwaar is tegen mijn benoeming, want ik spreek geen enkel Limburgs dialect. Maar ik houd wel heel veel van deze provincie en van deze groep mensen.”

Na de plichtplegingen haastte de groep zich naar Wok Plaza aan de overkant. Céline had gezorgd voor een tafelschikking waardoor iedereen een aantal keer van plaats wisselde en zo veel mogelijk andere leden beter leerde kennen. Roger had ervoor gezorgd dat er altijd genoeg te praten was, door onderwerpen op tafel te leggen over het bereiken van doelen en wat daarvoor nodig is of daarbij juist in de weg staat. De gesprekken waren veelzijdig en gingen lang niet allemaal over ondernemen. Vrijwilligerswerk, huisdieren, (klein)kinderen, sportieve prestaties, van alles kwam voorbij.

Ondanks goede voornemens van veel leden ‘ik ga echt niet te veel eten’, ‘ik houd het echt bij één dessertje’, ‘ik wil dat de weegschaal me morgen nog aardig vindt’ moesten sommige mensen vermoedelijk nog lang uitbuiken. En toch: volgend jaar weer!

20 februari - Debbie van Cleef / Patty Golsteijn - Cut The Crap

Door Marjoleine Schlösser-Geuze

Tsja, en toen zaten we even met onze mond vol tanden. Céline had zojuist bericht gekregen van Patty Golsteijn, onze spreker van deze avond, dat zij niet kon komen door ziekte. Spreken voor een volle zaal zonder stem is namelijk heel moeilijk, zo niet onmogelijk. 'Maar, Debbie, die doet toch ook aan tijd besparen als Virtual Assistant (VA)?' 'Ja, dat klopt.' 'Laten we haar vragen dan, als ze dat wil natuurlijk.' Gelukkig zei ze ja en het werd fantastisch!

De avond begon in de Picasso-zaal met een kopje koffie of thee en opwarmende gesprekken tussen (potentiële) JBS’ers. Rond acht uur vroeg Céline (bij afwezigheid van de voorzitter) iedereen vriendelijk om plaats te nemen. Eerst stelden vier aspirant-leden zich voor: Miriam Bommer, Carla Muisers en Wanda Suiker waren er voor het eerst bij. Lissy Moonen van Time27 kwam voor de tweede keer kijken hoe leuk het bij JBS is, dit keer kwam ze met Inge van de Heuvel mee.

De potentiële JBS'ers (want dat ben je als je eens een keer komt kijken) vertelden ieder een interessant verhaal over hun werkzaamheden. Daarna stak Debbie van wal. Ze vroeg ons welke ondernemerstaken we het minst leuk vinden of ons te veel tijd kosten. Bijna iedereen noemde de administratie, maar ook het bijhouden van alle sociale media staat ons blijkbaar vaak tegen omdat het zo tijdrovend is. Sommigen noemden het uitwerken van verslagen of koud acquireren. En zo waren er nog een aantal taken die we als ondernemer nu eenmaal moeten doen, maar als het eenvoudiger kan: graag!

Debbie had voor alle ‘vervelende’ taken handige tools bedacht. Iedere aanwezige heeft deze avond iets bijgeleerd en nieuwe manieren ontdekt om de dagelijkse klusjes te automatiseren. En mocht dat niet genoeg verlichting brengen, dan kunnen ze altijd Debbie zelf nog inhuren :).

Rond 21.30 uur verhuisden we naar de gezellige bar en kletste iedereen tot een uur of 23 na over de leuke presentatie en over alles wat men zoal als ondernemer bezighoudt. De catering was prima verzorgd; we kregen zelfs kleine hamburgers en pizzaatjes geserveerd!

Debbie heeft ook een stukje geschreven op LinkedIn over hoe zij het heeft ervaren om (zo last-minute) een presentatie bij JBS te geven. Lees het op LinkedIn: https://www.linkedin.com/pulse/ja-ik-doe-het-debbie-van-cleef.

 

 

Reviews
Overige reviews
JBS © 2018 | disclaimer | privacy | colofon